lørdag 26. april 2014

Hare (Lepus timidus)


Det er ikke ofte jeg kommer så nære på harer som det jeg gjorde i dag. De løp bortover veien denne tidlige morgenen foran bilen. Så hoppet de inn til siden av veien og satt helt stille. Jeg stoppet bilen, rullet ned vindu og oppdaget til min store overraskelse at en bil faktisk kan være en utmerket kamuflasje så lenge man bare sitter stille i bilen.

Frem med kamera og så var det bare å knipse bilder. Typisk var ikke kamera innstilt på hverken riktig ISO eller med bildestabilisering, men lyset var så bra at det gikk bra likevel.

Nærbilder av hare har jeg aldri fått tatt før. De hører vel kanskje ikke hjemme på en fugleblogg, men det handler i alle fall om noe i naturen.

Her kan du lese mer om haren: http://no.wikipedia.org/wiki/Hare

Når man ser de på kloss hold så blir man overrasket over hvor store de er. Denne var også veldig fyldig, så kanskje den var med barn? Den nærmeste var vesentlig større enn den andre, så det er trolig en hunn for hunn-harene er større enn hannene.


2 kommentarer:

  1. Så flott hare:-) jeg har også bare sett hare en gang, plutselig satt den på en grusvei. Jeg ble akkurat som du overrasket hvor stor en hare egentlig er. Min var ikke like fyldig som din så det er jo mulig den er med barn. Tenk så gøy om du hadde fått sett det :-) Den er jo stortsett stedsfast og finner den et godt beite går den ofte dit flere ganger. Lettest å se om morgenen som om du kan hadde jeg absolutt kjørt dit flere ganger :-) Alle dyr er jo fasinerende selv på en fugleblogg..hehe

    SvarSlett
  2. Artig å se dem på nært hold, synes siste bildet ble best.

    SvarSlett