lørdag 9. mars 2013

Stokkender (Anas platyrhynchos)



Fotografert med en Nikon V1 med 30-110mm (81-297mm) i motlys ved Kolbotnvannet. Lysmåling sentrumsdominert. 1/1000 sekund, f/5.6, ISO 200, 61mm (164,7mm)

Jeg er positivt overrasket over bildekvaliteten Nikon V1 produserer.



1/1000 sekund, f/5, ISO 400, 80mm (216mm)

Det som er interessant å betrakte med disse bildene i forhold til de andre bildene jeg har tatt av Stokkanda er at man her ser svømmeføttene og bena veldig godt. En annen detalj er den noe "gravide" magen som anda over har. Jeg vet ikke hva dette skyldes, mangel på mat eller ensidig kosthold eller noe annet. Noen som vet?


Utsnitt av bildet over. God oppløsning til å være så liten sensor, men her fremtrer utbrente partier på hodet og på nebb. Et vanskelig motiv med den hvite snøen som bakgrunn.



1/1000 sekund, f/4.5, ISO 200, 38mm (102mm)

Her ble det litt for mørkt i de skyggefulle partiene så her burde jeg ha kompensert for motlyset ved å overeksponere litt. Alternativt benyttet spot lysmåling.

Bildet over er en hann. Det jeg ikke var klar over før jeg leste om det er at hannfuglen endrer fjærdrakt gjennom året. I begynnelsen av sommeren bytter hannen til en mer diskret fjærdrakt og blir mer lik en hunnfugl. Dog beholder hannen fargen på nebbet som gjør at det er lett å skille hann og hunnfugler fra hverandre.

1 kommentar:

  1. Ja, jeg stusset på bildet av den ene hunnen der, og leste at du også lurer på hva det er.... Det var nytt for meg at hannen skifter fjærdrakt... det må jeg følge med på. Du verden så mye jeg lærer av å komme hit, Knut!
    I dag er det snø i luften.... så våren du venter slik på, drøyer visst litt.
    Uansett, en fin lørdag ønskes deg:)

    SvarSlett