onsdag 6. april 2016

Når isen går på Kolbotnvannet


Isen er iferd med å forsvinne på Kolbotnvannet og med det kommer det også andre fugler dit enn de stokkendene som har overvintret. Jeg observerer flere måker, både hettemåke og sildemåke (har blitt innlandsfugl nå), grågåsa er her og et kvinandpar. I høst så jeg også en storskarv.

Ingenting hadde vært hyggeligere enn at vannet fikk besøk av flere fuglearter. Det er fisk i vannet og mye insekter og frodig med vannplanter selv om oksygeninnholdet kunne vært bedre. Det forskes på hvordan man kan bedre vannkvaliteten der. Det ser imidlertid ikke ut til at fuglene tar noen skade av det.

Her et lite knippe bilder fra et kort besøk ved vannet. Kvinendene var som vanlig svært sky så jeg kom ikke på skuddhold.





Dagen etter passerte jeg Kolbotnvannet igjen på en aftentur ca 19:30. Sola var i ferd med å gå ned, så lyset var heller dårlig. Men gleden var stor da jeg oppdaget at det faktisk var flere par med kvinender der og også et silandpar.

De var alle veldig sky og dukket og svømte så langt de kunne vekk fra meg. Jeg satte meg på huk på en brygge og etter hvert begynte de å bevege seg noe nærmere.

Jeg hadde bare med meg en kompaktzoom hvor jeg måtte helt ut i det digitale zoomområdet (832mm) for i det hele tatt kunne ta bilder hvor fugleartene er gjenkjennelige. Bildene under er i tillegg croppet, så jeg ber om unnskyldning for den dårlige bildekvaliteten. Bildene er mest for min egen dokumentasjon av at disse fuglene er observert på vannet.





















2 kommentarer:

  1. De var virkelig fine og du kom nærmt på :)

    SvarSlett
  2. alle er fine , men det første er morsomt og kult :-)

    SvarSlett