torsdag 31. desember 2015

Mørketid i Bohuslän


Jeg vet hva jeg skal ønske meg til neste jul. Et langt mer lyssterkt teleobjektiv! I denne mørketid er det ikke lett å ta gode bilder på mørke gråværsdager. Høy ISO og lange lukkertider er ikke å ønske seg dersom fugler er motivet.

Dette er et lite knippe av bildene jeg tok i julen. Godt å se at fuglene ser ut til å være i stor aktivitet her ved kysten.

Skarver så jeg mange av.


En og annen enslig Kvinand var også å se.


Silender var det mange av og disse likte seg best i flokk. Vanskelig å snike seg inn på de. Det så ut til at de hjalp hverandre med å holde utkikk. Kom jeg for nære bare endret de kursen og styrte unna.


Silendene var morsomme å betrakte. De så ut til å erte hverandre og småsloss og utførte akrobatiske øvelser.


En enslig svane fløy forbi. De fleste svanene som finnes her er knoppsvaner, men jeg tror dette er en sangsvane.


Ærfuglene likte seg også best i flokk. 


Gråhegrene sto og frøs på de nærmeste øyene. Det virket ikke som de var så opptatt av å finne mat. De sto stort sett helt stille på ett bein.


Og dette tror jeg er en Lomvi, en fugl jeg aldri har sett her nede på den svenske vestkyst.

Heldigvis har sola snudd og det går mot lysere tider. Hver dag blir lenger og sola kommer opp tidligere for hver morgen.

Ønsker dere alle et riktig godt nytt år!

5 kommentarer:

  1. Vakre bilder som vanligt hos deg Knut!Gledermeg til nok en vår og sommer og se på dine fuglebilder(mye matnyttig)
    Jeg ønsker meg en Swaroski Pocket Kikkert til neste jul:)))

    Godt Nytt År til deg og dine Knut!

    hilsen Anita

    SvarSlett
  2. Må bare si at jeg virkelig forelsket meg i det svanebildet i denne serien, Knut... elsker de minimalistiske fuglebildene dine... husker blant annet fortsatt en terneserie, som var så utrolig flott!
    Herlig serie under av skarven også... flott fugl, altså!

    Monica :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så fin blogg du har her.
    Ville bare legge igjen en kommentar og invitere deg til min blogg. Jeg blogger om alt fra naturen og miljøet til hverdagen
    Ta gjerne en tur innom :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du tittet innom bloggen min!

      Skal titte på bloggen din!

      Slett