søndag 23. november 2014

Nøtteskrike (Garrulus glandarius)


Mitt første bilde av en Nøtteskrike! Hipp hurra! Plutselig var den innom fugleforinga mi. Den forsynte seg bare av de frøene som de andre fuglene hadde sølt fra seg på bakken.

Jeg har så vidt fått noen glimt av den tidligere i sommer, men jeg kom aldri på skuddhold. Denne gange fotograferte jeg gjennom stuevinduet hvilket ikke er lett, da vinduet er skittent og det er skinn i det fra lysene inne.

Det var ytterst dårlige lysforhold. En overskyet gråværsdag en tidlig formiddag. Derfor måtte jeg opp i ISO 4000 og jeg valgte mitt mest lyssterke teleobjektiv, en Nikon 300mm f/4 som er skarp på full åpning. Likevel er dybdeskarpheten begrenset fordi jeg brukte den innebygde crop-funksjonen i kameraet slik at brennvidden ble 450mm. Likevel synes jeg kamera fungerer veldig bra. Bildet er rett ut av kamera bortsett fra at jeg har croppet det ytterligere litt, men da blir jo kornene enda større og støyen mer fremtredende. Forøvrig ingen etterbehandling.

Her kan du lese mer om Nøtteskrika: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nötskrika
Her kan du høre lyden av den: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php Den skriker virkelig fælt!




Måtte bare ta med et par andre bilder fra fugleforinga fordi de viser hvor fantastisk bra kameraet er. Her er ISO på hele 5600 og på ISO 6400 på bildet under. Brennvidde 450mm (DX funksjonen i Nikon D750 med 300mm) og f/4. Begge bildene er uredigerte bortsett fra at de er litt croppet fra originalbildet. Alle bildene er tatt med autofokus som er meget rask. Jeg kunne benyttet ett punkts fokus og hadde da lettere fått skarphet på fuglene øyne. Spettmeisen har fokus på nærmeste fot.


2 kommentarer:

  1. Det var en fin nøttekråke!Utroligt at du fikk den så bra med den isoen og croping!Takk for att du tar med foto tekniske forhold.Lærerikt.

    Hilsen Anita

    SvarSlett
  2. Ja da takker jeg og Knut. Du er flink til å formidle din kunnskap !

    SvarSlett