mandag 30. desember 2013

Skjæreflokken inntar fugleforinga


I dag inntok en flokk med Skjærer fugleforingsplassen min. Jeg tror det var ca 10-12 av dem, og de var spesielt glade i en kokosnøtt fylt med meisebolle.

Skjærene er veldig sky, og bare jeg tar i dørklinken, så forsvinner de med en gang. Så sitter de i hvert sitt tre og kommer ikke tilbake før lenge etter at jeg har gått inn igjen. Tror de hjelper hverandre med å holde utsikt. Skjærer er kloke fugler og ikke lette å lure.

For å få tatt bilder av de måtte jeg derfor ta frem et superzoom kamera jeg har og ta bilder gjennom et vindu. Det er ikke enkelt fordi vinduet fungerer som et gråfilter og avstanden til fuglene er så stor at jeg må opp i en brennvidde på 1200mm. Heldigvis har kameraet innebygget bildestabilisering (tok de på frihånd) og med litt jobbing med etterredigering (øke kontrast og skarphet og fjerne litt bildestøy) så ble bildene ganske bra. De duger for å fortelle en historie, men de holder ikke noen høy teknisk kvalitet. Likevel, - tatt under de rådene forhold, så er de faktisk ganske bra. Tenk, - her ville jeg ellers ikke fått noen bilder i det hele tatt.




Her er halvparten av Skjæreflokken sittende oppe i nærmeste tre etter at jeg hadde skremt de bort. De er ganske frekke og skremmer bort småfuglene på fugleforingsplassen, men straks jeg viser meg i vinduet tar de til vingene og setter seg i treet. Etter en stund er de tilbake. Noen av de har opparbeidet en akrobatisk teknikk for å komme til maten i foringsautomatene.

1 kommentar:

  1. Skjæra er en flott fugl, men vanskelig å få gode bilder av. Her har du klart det med en fin serie foto av denne plagsomme fuglen.
    Godt nytt fotoår i 2014.

    Ottar

    SvarSlett