mandag 28. januar 2013

Full kontroll Guffen?

Jeg tror dette er en Grågås (Anser anser), men amatør som jeg er på fugler er jeg takknemlig om noen korrigerer meg om jeg tar feil.





Kameraten til Guffen gliste bredt da han så Guffens noe ukontrollerte landing.

Det var ikke første gangen Guffen hadde problemer med landingen.





Gasse Gås hadde funnet seg en isfri råk. Han fungerte som flygeleder og med sine åpenbare vingebevegelser sendte han klare signaler til alle under innflyvning. Noen ganger måtte dirigeringen også ledsages av høylytte kommandoer som ble skreket ut i et forferdelig uvesen.




De andre gjessene ønsket å vise at de kunne lande med større kontroll enn Guffen. På den islagte og meget glatte rullebanen måtte samtlige fjør i deres fantastiske vingeprakt tas i bruk.






Guffen selv var meget stolt av sin spektakulære landing. Han var dagens store samtaleemne, og hver gang han hørte sitt navn nevnt strakte han stolt sin lange hals. Han gikk rundt med hodet høyt hevet og viste seg frem for damene.

Guffens spektakulære landing kommer for all tid til å bli husket.


Wikipedia er alltid en god kilde til mer informasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Grågås


Og vil du høre lyden av en, kan du gå hit: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php

Fotografert ved Kolbotnvannet, Oppegård, Akerhus.

1 kommentar: