lørdag 7. februar 2015

Hvordan klarer fuglene seg gjennom vinteren?


Jeg gleder meg over de småfugler som besøker fugleforinga mi, men jeg lurer samtidig på hvordan alle de andre fuglene som overvintrer klarer seg. På en tur til sjøkanten i dag kunne jeg se en gruppe Gråhegrer sitte på øya vis a vis og hutre. De ser ganske så morsomme ut der de sitter på ett ben og med vingene rundt seg som en grå kåpe. Klarer de å fange nok fisk til å overleve vinteren?

På vei hjem så jeg en Hakkespett forsyne seg med kongle fra en furubusk. Den finner heldigvis mat gjennom hele vinteren og ser ut til å klare seg godt. Den har jo heller ikke så mange andre å sloss om maten med i motsetning til Gråhegrene som jo er så mange. Tidligere har jeg obeservert kolonier på opp til 30 Gråhegrer på samme øy. Er det mat nok til alle og hvor mye mat trenger de hver dag?

Vi er heldige som mennesker som bare kan reise til nærmeste matbutikk og kjøpe ikke bare det vi trenger for å overleve, men akkurat det vi har lyst på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar