onsdag 21. mai 2014

Svarthvit fluesnapper (Ficedula hypoleuca)


Denne hadde jeg aldri sett før den en dag satt på en av mine naboers fuglekasse. Bildet er ikke det aller beste, så dette bildet er mest for å få det registrert i arkivet mitt som enda en art jeg har bilde av.



Jeg synes det er fantastisk å tenke på at denne lille fuglen har fløyet til oss her i nord helt fra Afrika. Jeg fotograferte den i Bohuslän i Sverige hvor den skal være ganske vanlig, men likevel en jeg ikke har lagt merke til.

På Wikipedia står det: 
Svartvit flugsnappare (Ficedula hypoleuca) är en fågel som tillhör familjen flugsnappare. Den är en flyttfågel som häckar i Eurasien och övervintrar i tropiska Afrika. Den adulta hanen är svartvit medan honan är mer brungrå och vit. Svartvit flugsnappare är en hålhäckare i lövskog och blandskog och den lever till största delen av insekter som den, likt namnet indikerar, snappar i luften.

Her kan du lese mer om den: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartvit_flugsnappare

1 kommentar:

  1. Artig rakker den fluesnapperen der, har den i fuglekassa selv.

    SvarSlett