onsdag 14. mai 2014

Jakten på Storskarven fortsetter


Jeg har hytte i Bohuslän og de helgene jeg er der går jeg regelmessige turer langs sjøen for å speide etter sjøfugl. Storskarv og Gråhegre hadde jeg ennå ikke sett noe til i år. De var der nok et sted, men trolig lenger fra land eller et annet sted på land travelt opptatt med å parre seg, bygge rede og etter hvert få barn.


Men på en tur midt på dagen på søndag var jeg en tur nede i båthavnen. Der, midt i havna, svømte det en Storskarv som dykket og fant fisk. Ganske så typisk hadde jeg ikke med meg mitt fuglekamera eller annen telelinse for å få gode nærbilder av den. Det ble bare et par bilder før den fikk nok av meg, dykket for så å komme opp av vannet langt unna meg.

Nå har jeg i alle fall fått bekreftelse på at den er i området. Dette blir mitt store fotoprosjekt i sommer.  Jeg har investert i en ny gummibat og vanntett kameraryggsekk. Ambisjonen nå er å komme nær nok sjøveien med lave perspektiv og fange gode bilder av sjøfuglene.

Disse fuglene er det ikke like mange av så langt sør og øst for Norge som det man finner lenger nord i Norge hvor de er langt mer vanlige. Dog har jeg faktisk sett en Skarv på Østensjøvannet. Dette må ha vært den sørlige underarten som kalles kontinental storskarv eller mellomskarv.

Men jeg vet hvor de vanligvis er om sommeren der jeg holder til, - hvor Skarven står og tørker vingene sine og hvor Hegren står og speider etter fisk. Så langt har jeg bilder på avstand, men de er så utrolig sky og så raske med å stikke av. Godt syn må de ha. 

Drømmen om dette og å planlegge det hele er halve moroa. Jeg gleder meg til sommeren.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar