søndag 2. oktober 2016

"Nesten" nærkontakt med Gråhegren


I dag tidlig hadde vinden stilnet og jeg dro nok en gang på jakt etter Hegren. Først med sykkel ned til havna, men der fant jeg bare masse kråker.

Så dro jeg hjem og satte meg i bilen. Tenkte jeg bare skulle kjøre langs sjøkanten gjennom sentrum av byen og se om jeg kunne se noe spennende.

Og jo da! Midt i svingen ved badestranden satt Gråhegren der i sjøkanten. Jeg svingte bilen inn på siden av veien (dessverre på den siden av veien som var lengst bort fra sjøen). Langs veien er det et veigjerde så jeg rygget bilen akkurat nok metere tilbake slik at jeg fikk en åpning i gjerdet og gjennom denne fikk jeg tatt noen bilder gjennom åpent vindu i bilen. (Se bildet under.) Hadde jeg gått ut av bilen ville den helt sikkert fløyet sin vei.

Straks jeg så på bildene skjønte jeg at forholdene nok ikke var helt ideelle for fotografering. Overskyet vær og klokken 7 om morgenen i oktober krevde svært høye ISO-tall. Når jeg ved redigeringen så gjennom bildene mine var det høyeste ISO-tallet over 50.000.

Men jeg har ikke så veldig mange muligheter. 1) Jeg må tidlig opp og helst i grålysningen for det er som regel mange personer ute selv tidlig på morgenen, - på gå- eller joggetur og disse skremmer bort fuglene. 2) Jeg må opp i minimum f/7.1 for å få skarpe bilder med min telezoom.

Jeg har riktignok en 300mm f/4 og i ettertid skjønner jeg jo at det var denne jeg i dag burde ha valgt. Den er skarp selv på full blender og denne gangen var jeg nære nok, men kanskje for nære faktisk, da jeg ser at brennvidden på det minste ikke var mer enn 80mm.


Straks det kom en joggende tok hegren til vingene og fløy bort til steinrøysa som er fundamentet til veien som fører ut til noen brygger lengre ut. Der var den godt kamuflert.


Når så noen kom spaserende i nærheten av hegren, flyttet den seg tilbake til en annen kant av stranden. Jeg flyttet bilen bilen til et bedre sted og fikk tatt noen bilder av hegren i sjøkanten.


Men nok en gang kom noen gående og stakkars fugl, - sky som den er fløy den nok en gang sin vei.


Når jeg vel hjemme så gjennom bildene, så oppdaget jeg en "linselus". En annen fugl hadde kommet seg med på ett av bildene. Denne fuglen har jeg aldri sett her nede. Så nå ser jeg gjennom fugleboka mi for å finne ut hva dette kan være. Kort i formen, brun i kroppen, grått hode, hvit flekk på siden av halsen, grått ytterst på vingene. Se helt nederst i bildet under.

Noen som vet hva dette er? Jeg blir svært glad om noen kan fortelle meg det!

Så nå har jeg funnet en ny fugl å jakte på med kameraet!!!

ooOoo

Svein Ove Linde forteller meg i dag at dette trolig er en Isfugl! Så kuult! Det har jeg aldri sett her før, en nå skal jeg selvfølgelig se enda bedre etter.


7 kommentarer:

  1. Du er jammen standhaftig, Knut... og din jakt på den flotte hegra begynner å bli spennende! Snart, Knut, snart har du den :)
    :)

    SvarSlett
  2. Hei. Linselusa er en Isfugl :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Svein Ove!
      Isfugl du! Kuult!

      Slett
  3. Snakk om å være heldig! Få bilde av en isfugl (så det med en gang :) uten å være klar over det!

    SvarSlett
  4. Her har jeg mye å lære forstår jeg. Hvis du hadde en egen facebookside til bloggen din, så ville nok enda flere følge deg. Super blogg :)

    SvarSlett