lørdag 25. april 2015

Tårnfalk (Falco tinnunculus)


Oppdaget den og løp og hentet kamera. Så at dette var en helt annen rovfugl enn de som tidligere har besøkt oss (Sivhauk og Fjellvåk). Den fløy raskere og flakset mer med vingene når den sto stille og speidet høyt oppe i lufta.

Været var ikke det beste denne dagen. Gråvær og regn hvilket medførte at jeg måtte overeksponere med +1EVF for å få frem tegningene i fjærdrakten og himmelen blir utbrent. Den kom aldri nær nok til å kunne fylle søkeren, så alle bildene er utsnitt. Med ISO1600 blir det også noe støy i bildene.

Likevel er jeg fornøyd med de bildene jeg til slutt valgte å etterbehandle fordi de viser typiske bilder av fuglen med rimelig gode tegninger i fjærdrakten til å kunne artsbestemme den. Tror det også er en hannfugl.


Jeg har aldri sett så mange og forskjellige rovfugler på hytta vår i Grebbestad, Bohuslän. Jeg tror dette skyldes et mildere klima og mye mat i naturen, dvs mye gnagere. Vi har aldri hatt besøk av så mye mus som i vinter og det ser ut til at mange har overlevd vinteren. Det er også mange hull i bakken som er spor etter jordrotter eller sork som man sier her.

Håper jeg får se den også i morgen for da er det spådd bedre vær og kanskje er jeg heldigere da og får tatt noen bilder litt nærmere og i bedre lys.


Du kan lese mer om Tårnfalken her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tornfalk



1 kommentar:

  1. Herlighet,- så spennende da, Knut! Plutselig har du en rekke rovfugl også...kjempeartig,- og flotte bilder fikk du , tross alt :)

    SvarSlett