lørdag 12. oktober 2013

Ærfugl (Somateria mollissima)


Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle fotografere Kaier. Enda så vanlige de er, så har jeg ikke mange bilder av disse. Alt var forberedt kvelden før. Utstyret sto klart og batteriene sto til lading.

Vel fremme på parkeringsplassen hvor jeg ser de så ofte, var jeg klar til å ta bilder av de. Mange var det av dem, - ivrig på jakt etter mat. her skulle det bli mange og bra bilder! Det var tidlig på morgenen og ennå var det få folk å se ute. Når jeg så tok opp kamera for å sjekke innstillingene oppdaget jeg at kameraet var helt dødt. Det tok noen sekunder før jeg skjønte at batteriene fortsatt sto hjemme til lading!

Bomtur med andre ord. Jeg kjørte hjem og hentet batteriene og dro tilbake til samme plassen. Da var alle Kaiene borte som dugg for solen! Da kjørte jeg heller ned til båthavna. Trodde vel ikke at jeg skulle få noen bilder der, men som vanlig fant jeg Ærfuglene der.

I lav morgensol ble det noen bilder av Ærfugler. Denne serien viser Ærfugl hunn. Hvor blir hannene av? Det eneste tegn jeg ser til hannfugler er ungfugler som er i ferd med å få drakten til hannen. Foreløpig er det bare hvitt islett i den ellers så brunspettede fjærdrakten. Dette varierer en del fra fugl til fugl, men tegnene på at det er en hannfugl blir mer og mer åpenbare. Se siste bildet i denne serien som viser en ungfugl som har fått den typiske drakten til hannfuglen.

ooOoo

Som den novise jeg er på fugler visste jeg ikke, da jeg skrev dette innlegget, at ærfugl hannen faktisk endrer fjærdrakt om vinteren til en fjærdrakt som likner på hunnens. På våren får den igjen sin praktdrakt. Den "pynter" seg for hunn fuglene for å gjøre inntrykk på dem. Så da får de den karakteristiske sorte/hvite/grønnaktige praktdrakten.

Så feil kan man altså ta, år men ikke vet så mye om fugler.

Oppdatert 26.09.2014



Ungfugl hann eller en hann som er i ferd med å få vinterdrakt

Alle bildene er tatt i Grebbestad, Bohuslän, med Nikon D7100 og Nikon 300mm f/4.

1 kommentar:

  1. bilde nummer to er så bra , han er så stolt. Kjempe flott Knut!

    SvarSlett