onsdag 29. mai 2013

Tjeld finner mat


Det ble mange bilder av Tjelden denne gangen. Jeg klarte å snike meg ganske tett innpå den i ly av en rorbu og krøp først frem da den hadde hodet under vannet. Når jeg så satt godt synlig, men helt stille, lot den seg ikke forstyrre av meg. Vanligvis pleier den å ta vingene fatt ganske fort, men denne gangen var jeg heldig.

Skulle bare ønsket at den steinen den har under stjerten ikke hadde vært der. Man kan jo få assosiasjoner til både det ene og andre av den. Da er det fristende å fotoshoppe den bort, men jeg prøver å la være å gjøre slikt, da jeg har skjønt at det er god kotyme blant naturfotografer å la bildene fremstå slik som de er.

Men det var gøy å se den dra opp mat fra bunnen. Vet ikke sikkert hva dette er, ser ut som et bløtdyr av et eller annet slag og den så ut til å kose seg godt med denne maten.

Jeg har også observert den mange ganger på land på gressplener hvor den går og leter etter meitemark som den også gjerne spiser.

Det sies at hunnens nebb er lengre enn hannens.

Har du lyst til å se live overføring av en Tjeld som ruger på egg og kanskje oppleve øyeblikket da ett av eggene klekkes? Se her: http://www.siste.no/Innenriks/article6681350.ece


Jeg har lest at Tjelden kan bli ganske gammel. Og at den er i stand til å hekke opptil ca 36 års alder.


Her på litt dypere vann, og da forsvinner hele hodet godt under vannskorpa.


Midt i nebbet tror jeg det er tunga som synes, - en lang, tynn rød/rosa sak.


Under vises noen bilder som et typisk stilstudie av Tjelden der den går i fjæra og leter etter mat.


Denne Tjelden er fotografert i Bohuslän i Sverige. Jeg vil ikke si at det er mange av dem der, men de er likevel ganske vanlige.


Les mer om Tjelden her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tjeld



5 kommentarer:

  1. Det er en god tilnærmingsteknikk å flytte på seg når fuglene er opptatt med spising. Synes du fikk veldig flotte bilder av Tjelden her, en av fuglene som skaper sommerstemning dette....og bra at du ikke PSer bort uønskede elementer i bildet. Personlig synes jeg det er noe av utfordringen med å fotografere at man skal ta selve bildet så godt det lar seg gjøre I felten...og ikke fikse det I PCen etterpå. Støyreduksjon og oppskarping er selvsagt noe annet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren Robert!

      mvh Knut

      Slett
  2. Henger meg på Robert sin kommentar her..
    Ellers en herlig serie av Tjelden dette Knut, du har taklet godt det harde lyset og fokuset sitter som det skal...
    Godt jobba..

    SvarSlett
  3. Støtter og Robert sin mening, bilde nummer tre liker jeg best Knut. serien er kjempe bra!!!
    hilsen dirk

    SvarSlett