tirsdag 2. april 2013

Kråke (Corvus cornix)


Kråke (Corvus cornix) er en svart, eller helst grå og svart, spurvefugl på ca. 46 cm. Det er en standfugl som har tilhold her hele året. Det er sparsomt med kråker over tregrensen. 

Hekker i monogame par som kan holde sammen i over tyve år. Avhengig av lokalitet og jakttrykk kan det hekke fra tre til syv par per kvadratkilometer. Jo sterkere alfaparet er, desto færre andre kråker er det som hekker i området. Kråka legger 4-5 egg, 1 kull i perioden april-mai. Begge kjønn hjelper med reirbyggingen og oppfostringen av ungene. 

Kråkefugler tilhører gruppen spurvefugler. I Norge fins det 8 arter; kråke, kaie, kornkråke, ravn, nøtteskrike, skjære,lavskrike og nøttekråke

Kråkefugler er kjente for sin intelligens, nysgjerrighet, lekenhet og sine hese skrik. 

Kilde: Wikipedia
Knuts kommentar: I det området jeg har hytte ser det ikke ut til at det Wikipedia her skriver stemmer helt eller så er det ingen dominante alfapar her. For her sitter kråkene i trærne i store flokker. Bildet under viser bare en av grenene på en stor bjørk, og på mange andre grener sitter det tilsvarende mange kråkefugler. Når jeg studerer bildet mer i detalj, kan det se ut til at det er både kråker og kaier. Faktisk ser det ut til å være nesten dobbelt så mange kaier, men på avstand er det ikke lett å se forskjell på disse to kråkefuglene.






Kråkene er ganske så uredde av natur også. De kan erte store rovfugler som f eks ørn og prøve å få en smakebit av matfatet deres, men jeg har lest at den vet hvem den skal passe seg for. Noen hauk og falkefugler anser kråker som god mat, og da kråkene utvikler en god hukommelse vet den å passe seg for disse.

Du kan lese mer om kråke her: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3275&grupp=6555&artikel=2776326


Og du kan høre lyden av en her: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php

Mens bildene over er dokumentariske, så er bildene under mer kunstneriske. Her er det foretatt etterbehandling utover det "normale". F eks så har ikke en kråke blå øyne. Dette er gjort for å skape en "skummel" effekt. Noen vil sikkert mene at dette er "helligbrøde", men jeg mener at slikt kan man gjøre så lenge man er åpen og ærlig på hva man gjør.





5 kommentarer:

  1. Å, jeg liker begge varianter SÅ godt, Knut! Synes det kledde bildet at den sitter på det røret,- det matchet så godt det grå i fuglen. Og så likte jeg veldig godt dramatikken i de to manipulerte.... det må jo være lov å leke seg litt og skape et uttrykk eller en fortelling:)
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er en leken fyr!

      Slik lek med fuglemotiver er nok ikke akseptert av alle.

      mvh Knut

      Slett
  2. Du er virkelig en dyktig kunstner! Mine favoritter ble helt klart de redigerte.

    SvarSlett
  3. Takk for fin info!
    Jeg har nettopp fått ei tam kråke (unge) som kom gående og skrek. Jeg ante ikke at kråke på nært hold kunne være så fascinerende. Nå har den bodd her ute en ukes tid, fullstendig uredd og nærmest ingen protester når jeg løfter den inn i treet sitt om kvelden. Fly vil den ikke, og snur seg med ryggen til eller løper avgårde når jeg kommer med løv-raka, som jeg pleier å bruke for å løfte den opp i lufta for å få den til å skjønne at den faktisk må lære seg å fly, og den flyr bedre for hver dag. Undres hvordan dette går med både villmink og ekorn i nærheten.

    SvarSlett