mandag 4. februar 2013

Grønnspett_2 (Picus viridis)



Jeg fant flere bilder av Grønnspetten i arkivet mitt. Den ble fotografert i toppen av den gamle furua utenfor soveromsvinduet mitt med en Nikon D90 og et Tamron 200-500mm objektiv i september 2009. Effektiv brennvidde er 750mm og øvrige bildedata er ISO320, f/8, 1/250.





Her kan du lese mer om Grønnspetten: http://no.wikipedia.org/wiki/Grønnspett
Og vil du høre lyden av en Grønnspett, så kan du gå hit: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php


Fotografert på Bjørndal, Søndre Nordstrand, Oslo.

6 kommentarer:

  1. Da endelig fant jeg litt overskudd og form til å se på fuglebloggen din Knut! her har infulensan rådet, så overskuddet har vært litt labert i det siste, men begynner å ordne seg igjen nå heldigvis. Glad en er slik syk som går over heldigvis :-)

    ER!!??? det noe du i det hele tatt ikke mestrer mann, sukk... her ligger de på rekke og rad, de fine og ulike artene. Den har jammen en lang vei å gå den som er den glade fotoamatør, jeg ser det, men så lenge en koser seg langs veien så er det kjekt å :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Anne!
    Jeg blir veldig glad for alle kommentarer jeg får.

    Så leit å høre at du har vært syk. Ønsker deg riktig god bedring!

    Beste hilsener fra Knut

    SvarSlett
  3. Ja, hva skal man si som ikke før er sagt... jeg sukker i takt med Anne!
    Den gamle furustammer står der som den flotteste kulisse for disse flotte bildene av spettefuglene. Denne grønnspetten ser rent eksotisk ut der den sitter:)
    Fin kveld til deg, Knut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica!
      Ja, Grønnspetten er en flott fugl!

      mvh Knut

      Slett
  4. Hei! I dag hadde jeg besøk av en grønnspett i hagen. Jeg googlet etter bilder og fant ditt bilde. Jeg lurer på om det kan være en gråspett på bildet ditt. Fuglen jeg hadde besøk av var mer grønn. Hodet var grønt og rødt med svarte tegninger rundt øynene. Brystet var grått. Mvh Gunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du besøkte bloggen min og kommentaren din.

      Om dette er en grå eller grønnspett tror jeg er litt vanskelig å si da denne er en ungfugl med en ikke ferdig utviklet fjærdrakt.

      Det er nok andre enn meg som kan si dette med større sikkerhet.

      mvh knut

      Slett