tirsdag 29. januar 2013

Grønnspett (Picus viridis)


Denne er fotografert fra mitt soveromsvindu med en 500mm telezoom. Jeg antar at dette er en ungfugl siden brystet ser ut til å være så dunete.

Treet den satt i var en gammel furu hvor toppen var helt død. På bildet under ser man hull i stammen som en annen hakkespett har hakket ut.

Jeg tror det er en Grønnspett siden den også er rød i nakken, men jeg har lest at det kan være vanskelig å se forskjell på Gønnspett og Gråspett.

Her kan du lese mer om Grønnspetten: http://no.wikipedia.org/wiki/Grønnspett


2 kommentarer:

  1. Å, men gratulerer så veldig mye med ny blogg, Knut!
    Ja, det forundrer meg slett ikke at du tar like bra bilder av våre fugler, som av alt annet du fatter interesse for!
    Guffens eksepsjonelle landing husker jeg veldig godt fra tidligere,- men denne grønnspetten da... ser jo ut som den sitter modell for deg! Fy søren, så flott utført, Knut!
    Jeg gleder meg til fortsettelsen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica!

      Ja, jeg gleder meg til å samle fuglebildene i denne bloggen. Jeg har mange av dem i arkivet mitt, men jeg kan ikke legge ut for mange på en gang. Maks to innlegg pr uke har jeg tenkt meg. Samtidig så skal jeg jo også vedlikeholde de andre bloggene, så vi får se hva vi rekker over.

      :-) Knut

      Slett